Saturday, July 17, 2010

WALL CLIMBING: KNOT

Salam,

Ini minggu ke 2. Kami dah start belajar buat ikatan tali. minggu lepas cik CH dah pesan kelas minggu nih bawa tali untuk belajar ikatan.. hmmm menarik.. cik HC ada bawa buku yang isi dalam tu ada beratus ratus jenis ikatan.. isk..isk.. sesuai lah untuk sapa yang suka panjat memanjat nih sebab memang patut pun ada ilmu nih.. mana lah tahu kot kot tersangkut di tengah jalan..sempat la balik ke pangkal jalan aheheheh tali jer lah penyelamat badan.. insyallah..

Actualy study bab nih difahamkan kami akan guna teknik ni such as untuk turun bangunan nanti [rope wall climbing]. kami di beritahu bangunan yang bakal kami turun tinggi giler. 11 tingkat tuh [fuh fuh fuh]. Gerun dengar, gayat jangan cakap lah, kena face sendiri baru tau. Aku suka adventure2 nih tapi apa saja bender baru musti ada rasa takut di hati. Curiosity pun sama banyak dengan takut, kita berserah pada ALLAH sajalah, Amin.

So dalam class cik HC cakap focus kepada ikatan yang kami nak guna nanti. antaranya ikatan yang kami blajar:-

- Reef Knot atau pun nama yang lain ialah [Squre Knot]
(ikatan ni ja yang aku rasa paling senang such as pengenalan la cik HC cakap)
- sheet Bend,
- double sheet bend,
- bowline,
- clove hitch,
- figure eight,
- figure eight loop,
- figure of eight double loop,
- Butterfly Knot,
- fisherman's knot
- double fisherman's knot.

perhhh!! pecah kepala..sampai sapu minyak cap kapak..ahahah. Dalam 2jam blajaq banyak ikat mengikat.. bersimpang siul gak la jadiknya time nak ikat tuh..kona sana kona sini.akikiki.. Ada gak yang cik HC suruh buat ikatan lain tapi lain jenis yang jadiknya..adess

Ini yg aku dapat kumpul [serve dalam internet] pasal gear or equipment yg patut/wajib ada bagi mereka yg nak start wall climbing nih:

- harnesses [biasanya kasut dengan gloves]
- pakaian yg betul [jangan pulak pakai pakaian yg menjolok mata, tak sesuai gitu ahehehe]
- beg kapur [beserta kapurnyer sekali lah yer]
- locking carabineer / belay device contoh cam helmet

BTW, semua nih di sediakan so tak perlu risau. Risau nak start the lesson ajer aheheheh. Mostly kami maybe akan buat luar banggunan.. [outdoor type]. dan di takdirkan buat di luo, comfirm kena prepare helmet, untuk keselamatan dan mempertahankan diri kan.

Nih ada sikit video from You-Tube [credit to those who owned it, thx for the ilmu and info ahehehe] on basic teknik sebelom start wall climbing lesson.



Nih plak persedian awal barang2 sebelom start panjang. Nanti nak tanya cik HC aper bender grigri, hihihi... kaki terketar2 nak start turun wall tapi takut siotttt...



Nih pulak citr pasal rope. Tak dengar pulak kementer akekeke, ader banyak type of rope, yg di kasik di sinik are 2 types: 1 is dynamix rope [anjal punya type, leh streach sket] and 2nd one is static rope. Beza nya particular on thinckess of the rope.



Sekian catatan untuk minggu ini, jumpa lagik minggu depan...

regards,
Nurjayz

1 comment:

Mutiara Bahagia said...

interesting....good luck