Saturday, September 4, 2010

"Class Abseiling 0r Rappelling"




Salam,

"Al kisah.... taiiyyiibbb.. al-kisah maka tersebut lah kisah.. taiyibb... Sang Kancil datang beramai- ramai mengadap duli yang maha sultan firaun,..mana firaun pakai sultan ..entahhh"... ahahahh
Dari minggu lepas sampailah minggu nih semua "be'ramai-ramai" buat "training' dalam class dulu sebelum mulakan aktiviti di luar..

Minggu nih dalam class boleh di aplikaikan dalam kategori "advanture" sikit.. macam best plus! plus! Hehehhe... class minggu nih Cik.HC ajar bab "Abseling" or Rappelling iaitu membawa maksud "turuk ke bawah menggunakan tali". (lebih kurang macam itu lah bunyi ayatnya).. Lebih sedap lagi if dalam english language.. abseiling is from German words means "to rope down". Rappelling in American English means controlled descent down a rope. Climbers use this technique when a cliff or slope is too steep a dangerous to descend without protection.

Subjek ni pada aku amat perlukan keyakinan diri yang tinggi dan kena berani... seperti mana yang kami semua sedia maklum Cik.HC tekankan aspek keselamatan adalah yang paling utama.. dalam class Cik. HC ada tunjukkan pada kami aksi-aksi "driff " dari tebing bangunan (yang tinggi menggunung) UITM Shah Alam yang dilakukan oleh student.. gggeerrrrrrr.... huhuhu menggerunkan... sejuk habis kaki dan tangan daaa.. mula la fikiran melayang-layang.. but kadang-kadang tu datang rasa teruja n rasa nak cuba.. bab gayat tu kita tolak tepi saja lah...kalau difikirkan gayat.. memang tak kan turun la dari bangunan tu ke bawah.. heheheh...

Cik. HC memperkenalkan pada kami beberapa peralatan yang akan digunakan semasa aktiviti ini dijalankan, antara peralatan yang di bawa ialah:



Ropes,
Anchors,
Harness,
Helmets,
Gloves,
Boots/Shoes,
Figure of eight,
Carabiner.
Kesemua peralatan ni adalah yang paling utama yang akan digunakan semasa "driff" nanti.. bukan senang nak "join da club" mungkin ini sekali seumur hidup kot..









Cik. HC minta antara kami buatkan demo dan ajar kami cara ikatan tali dan juga cara pemakaian yang betul supaya bila "hari jadi" itu nanti kami tahu apa yang patut di buat..hheheheh.. hari jadi? Isk..isk..isk.. wait and see.. Aku ingat lagi apa yang Cik. HC tekankan.. 2-3 kali jugak la Cik. HC ulang dan ulang dan ulang.. mesti ingat nama peralatan tersebut kerana selalu masuk "final exam".. mula la aku carik pen and start melukis + labelkan jenis2 equipment..

Nanti masa final countdown... mari kita lihat siapa yang kena...ahahahah

regard by nurjayz,

No comments: