Saturday, August 21, 2010

class orienteering

"class 0rienteering"



salam,

Harini aktiviti dlm kelas ja.. "0rienteering"... cuaca kat luar x begitu mengizinkan untuk buat aktiviti ni d luar kelas (maktab PDRM).. gelap mcm nk ujan.. ("enie!!!! angkat kain hujan..jemuran dah turunn....." ahahah mcm citer P.Ramlee daaa....) tiap-tiap week ada subject baru.. Cik.HC mulakan kelas mcm biasa lah.. nota di screen white board.. aku sempat jugak la salin nota yg tertera di kaca screen..hheheheheh...tapi salin nota x semuanya sempat habis..adess.. panjang sangat daa..

"Orienteering is a sport in which orenteer us an accurate detail MAP and a COMPAS to find POINT in the LANDSCAPE..." antara nota yang lain.. berkaitan dengan :
history of orienteering
international orienteering federation (IOF)
objective of orienteering
several forms of orienteering event
equipment

hehehe... sempai salin sikit-sikit ja.. laju sangat... mula la bila baca tapi tak berapa nak faham.. ada yang sempat dilukis tu lukislah..bila yang dilukis tu half-half.. mula la garu kepala bila nak baca nota balik..akikikiki.. sabar jer la... Cik.HC ada lukis types of orienteering d white board.. apa lagikkk.. aku pun lukis jugak la takut bila tengok saja nanti lupa pulak.. ilmu belum penuh di dada..ahahahah... antara types of orienteering ialah:

line / string orienteering
cross/ country orienteering
score orienteering
relay orienteering
street orienteering
trail orienteering
mountain orienteering

Cik. HC ada bagitahu aktiviti ni nanti akan di buat diluar.. sebelum nak buat di lur kenalah pandai dulu macam mana nak gunakan peralatan dan apa-apa yang sama waktu dengannya didalam kelas dulu supaya tak menyusahkan diri sendirik..heheheheh...setujuk!!!!!!! Cik.HC tekankan dalam kelas "0bjektif 0rienteering" kemahiran macam nama kita nak gunakan peta dan kompas.



If sesat dalam hutan nanti ada kompas.. tahu la jugak mamam mana cara nak gunakan kompas dan tahu apa itu
1)utara magnitud,
2)utara benar dan
3)utara grid heheheh..
mudah-mudahan insyaallah...

Kami dalam kelas di fahamkan aktiviti orienteering ni akan dibuat by group.. 1 group 2 orang.. aktiviti nih nak nilai dalam semua aspek.. termasuklah nak menguji daya ketahanan fizikal, mental. , semangat setiakawan dalam berkumpulan. (permarkahan yang diambil berdasarkan masa kumpulan yang terpantas ditempat tamat).., stamina kena kuat (sebab nak berlari mengikut pandu arah)dan tahu baga pandu arah dengan betul dan tepat pada masa (sebab kecekapan masa dan point yang diambil telah ditetapka dalam map)

Cik.HC bawa bersama peralatan-peralatan yang akan digunakan semasa aktiviti 0rienteering. Antara peralatan yang prlu ada semasa aktiviti 0rienteering dijalankan ialah:

-0rienteering Map,
-0rienteering Compass,
-Control Flag,
-Marker,
-Punchers,
-Control Card,
-Control Description,
-Whistle dan
-Red Pen

(Score 0rienteering) - pemarkahan di bagi berdasarkan jarak 1 point ke 1 point..
- pemeriksaan point (setting).
- keputusan markah tertinggi kepada pemenang.

(Untuk Sukatan bg Map) ini adalah = 1cm bg map,
=10000 on the ground
=100m
**Ciri2 Map: -Utara Grid (menggunakan peta)
-Utara Magnetik (menggunakan compass)
-Utara Benar/kutub utara

**Criteria Compass:- bekas compass yg baik mengandungi bekas cecair yg
menunjukkan gerakan tanda arah.
- arah kompas di warnai dalam 2 warna iatu;
red & point (north) & white/black (south).
- compass yg baik akan bertahan lama.

Lepas habis sesi penerangan. Cik.HC ajar kami semua macam mana cara nak gunakan kompas dan map dengan betul.. (semua berdiri dalam kelas) time nih ada yang pusing sampai 360 darjah.. (termasuk lah aku ahahaha...) lain yang diajar lain yang dibuat.. (almaklumlah..belum pandai) jengg..jeng..jennggg... dah pandai sikit-sikit dah barula semua ada diposisi yang betul... apa yang Cik.HC ajar ialah "BASE PLATE C0MPASS" iaitu mencari arah kompass dengan menggunakan kedudukan bearing dan juga menggunakan peta yang diberi dengan betul.. pening..pening... selesai juga akhirnya...

No comments: